Zakup nowego taboru
Menu główne
ARCHIWUM ZDIK
Przydatne linki
Regulamin Przewozu Osób i Bagażu
Regulamin Przewozu Osób i Bagażu
Regulamin przewozu osób i bagażu środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wałbrzych – Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
- Regulamin przewozu osób i bagażu środkami lokalnego transportu zbiorowego, zwany dalej "regulaminem", określa przepisy porządkowe oraz warunki przewozu osób i bagażu środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego i nadzorowanego przez Gminę Wałbrzych – Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.
- Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- pojazd - środek transportu wykorzystywany przez operatora lub podwykonawcę operatora w lokalnym transporcie zbiorowym,
- operator - Śląskie Konsorcjum Autobusowe
- podwykonawca operatora - Śląskie Konsorcjum Autobusowe Sp. z o.o.
- oraganizator - Gmina Wałbrzych - Zarząd Dróg Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu
- przewóz - transport osób oraz bagażu wykonywany przez operatora lub podwykonawcę operatora,
- pasażer - osoba, która zawarła umowę przewozu (zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3),
- Skasowanie, aktywowanie biletu - czynność w rozumieniu § 3 ust. 4 i 5 Zarządzenia Nr 431/2015 Prezydenta Miasta Wałbrzycha z dnia 14 maja 2015 r., w sprawie ustalenia zasad odbywania przejazdów środkami transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wałbrzych i sposobu dystrybucji biletów.
§ 2
Do przestrzegania niniejszego regulaminu zobowiązani są operator, podwykonawca operatora, pasażerowie oraz pozostałe osoby uczestniczące w procesie przewozu.
§ 3
- Podczas przewozu, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i egzekwowania postanowień niniejszego regulaminu oraz innych przepisów prawnych, pasażerowie stosują się do wskazówek i poleceń wydawanych przez kierującego pojazdem oraz innych upoważnionych osób.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz ochrony osób i mienia w pojeździe zainstalowany jest monitoring zapisujący obraz i dźwięk.
- W przypadku awaryjnej zmiany trasy kierujący pojazdem obowiązany jest do poinformowania pasażerów o zmianie przebiegu ustalonej trasy.
§ 4
Operator, podwykonawca operatora nie odpowiada za szkody spowodowane siłą wyższą lub powstałe w szczególności w wyniku przerw, opóźnień w ruchu pojazdów lub zmian kierunku jazdy pojazdu zatorami komunikacyjnym, zamknięciem lub blokadą ulic, zmianami organizacji ruchu, przyczynami natury techniczno-eksploatacyjnej lub zarządzeniami wydawanymi przez zarządcę drogi lub organy uprawnione do wydawania zarządzeń i poleceń o charakterze porządkowym lub administracyjnym.
§ 5
- Znalazca rzeczy pozostawionej w pojeździe powinien powiadomić o jej znalezieniu obsługę pojazdu.
- Kierujący pojazdem ma obowiązek przyjąć od pasażera rzecz znalezioną w pojeździe oraz przekazać ją Dyspozytorowi operatora, podwykonawcy operatora.
Rozdział II
Przewóz osób
§ 6
- Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na przystankach komunikacyjnych i po zatrzymaniu się pojazdu. Pierwszeństwo przed wsiadającymi mają osoby opuszczające pojazd oraz osoby starsze i niepełnosprawne.
- Zabrania się wsiadania i wysiadania z pojazdu:
- podczas ruchu pojazdu,
- przed całkowitym otwarciem drzwi pojazdu,
- po sygnale oznajmiającym zamknięcie drzwi lub odjazd pojazdu.
- Pasażerowie obowiązani są opuścić pojazd na ostatnim przystanku na trasie:Wsiadanie do pojazdu na przystankach krańcowych dozwolone jest za zgodą kierującego pojazdem, po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy i po podstawieniu pojazdu na przystanek początkowy.
- gdy jest to wyznaczony przystanek komunikacyjny dla wysiadających,
- gdy pojazd zakończył obsługę danej trasy,
- gdy zachodzi konieczność dokonania czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy,
- na polecenie kierującego pojazdem.
- Wsiadanie do pojazdu na przystankach krańcowych dozwolone jest za zgodą kierującego pojazdem, po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy i po podstawieniu pojazdu na przystanek początkowy.
§ 7
Kierujący zobowiązany jest zatrzymać pojazd na przystanku oznaczonym "na żądanie", jeżeli na przystanku tym znajdują się pasażerowie. Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku oznaczonym "na żądanie" obowiązany jest wcześniej uprzedzić o tym kierującego pojazdem. Czynność ta powinna być dokonana z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby możliwe było bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku.
§ 8
Kierujący pojazdem sygnalizuje zamknięcie drzwi po uprzednim sprawdzeniu, czy wszystkie osoby wysiadające opuściły pojazd, a wsiadające są wewnątrz pojazdu. Zabronione jest ruszanie z przystanku przed zamknięciem drzwi.
§ 9
- W pojeździe są wydzielone i oznaczone znakiem graficznym (piktogramem) miejsca dla:Osoby wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 posiadają pierwszeństwo w zajmowaniu wydzielonych miejsc.
- osób z dzieckiem oraz kobiet w ciąży,
- inwalidów (osób niepełnosprawnych),
- wózków dziecięcych.
- Osoby wymienione w w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 posiadają pierwszeństwo w zajmowaniu wydzielonych miejsc.
- W przypadku przewożenia przez pasażera bagażu innego niż wózek dziecięcy w miejscu określonym w ust. 1 pkt 3, pasażer taki obowiązany jest do zwolnienia tego miejsca na każde żądanie pasażera z wózkiem dziecięcym i przestawienia przewożonego bagażu z zachowaniem postanowień § 13.
- Dla zapewnienia bezpiecznego przejazdu, osoby niepełnosprawne korzystające z wózków inwalidzkich lub innych przedmiotów ortopedycznych zobowiązane są do ich zabezpieczenia. W przypadku, gdy w pojeździe znajdują się pasy lub inne urządzenia zabezpieczające przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, osoby te zobowiązane są skorzystać z tych urządzeń.
- Opiekunowie przewożonych w wózkach dzieci zobowiązani są do zabezpieczenia dziecka przed wypadnięciem z wózka (poprzez zapięcie pasów, szelek bądź innego wyposażenia wózka) oraz do zabezpieczenia wózka przed przemieszczeniem się wewnątrz pojazdu.
- Pasażerowie zajmujący miejsca stojące, w czasie jazdy powinni trzymać się uchwytów lub poręczy.
- Na żądanie pasażera kierujący pojazdem jest zobowiązany do rozłożenia rampy wjazdowej celem umożliwienia dostępu do autobusu osobom o ograniczonej mobilności.
§ 10
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi mogą być usunięte z pojazdu bądź niedopuszczone do skorzystania z przewozu. W takim przypadku pasażerom nie przysługuje zwrot opłaty za ewentualny przejazd.
- Osoby nieposiadające ważnego biletu, odmawiające zapłacenia należności za przewóz i odmawiające okazania dokumentu tożsamości kontrolerowi lub konduktorowi, mogą być usunięte z pojazdu.
§ 11
W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak np. zagrożenie zdrowia lub życia, popełnienie przestępstwa, rażące naruszenie niniejszego regulaminu lub inne poważne zakłócenie porządku publicznego, kierujący pojazdem uprawniony jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb, w szczególności Policji, Straży Miejskiej, jednostki ratowniczo-gaśniczej, placówki służby zdrowia.
§ 12
- W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego oraz na przystankach pasażerom zabrania się:W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego, niezależnie od ograniczeń określonych w ust.1 pasażerom zabrania się także palenia tytoniu.
- otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem,
- używania w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, hamulca bezpieczeństwa, awaryjnego otwierania drzwi, wyjść awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innych urządzeń technicznych,
- zanieczyszczania i zaśmiecania lub niszczenia urządzeń i wyposażenia,
- wychylania się z pojazdu i opierania się o drzwi podczas jazdy,
- siadania na barierkach ochronnych, poręczach i uchwytach, na podłodze oraz schodach,
- spożywania napojów alkoholowych,
- spożywania napojów i artykułów żywnościowych, jeżeli może to spowodować zabrudzenie pozostałych pasażerów, zanieczyszczenie pojazdu lub przystanku,
- przebywania w łyżworolkach lub wrotkach, używania deskorolek, rowerów i innego sprzętu sportowego,
- żebrania i sprzedaży obnośnej,
- wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu podczas jazdy lub postoju,
- wykonywania innych czynności niedozwolonych w miejscach publicznych lub mogących narazić inne osoby lub mienie na szkody lub obrażenia,
- kwestowania , nalepiania plakatów i ogłoszeń, rozrzucania i rozdawania ulotek oraz materiałów bez zgody organizatora.
- zakłócania w inny sposób spokoju pasażerów.
- W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego, niezależnie od ograniczeń określonych w ust. 1 pasażerom zabrania się także palenia tytoniu.
Rozdział III
Przewóz bagażu i zwierząt
§ 13
- Pasażer może przewozić w pojazdach bagaż, jeżeli istnieje możliwość umieszczania bagażu w pojeździe tak, aby nie utrudniał przejścia i nie narażał na szkodę osób i mienia innych pasażerów, nie zasłaniał widoczności kierującemu pojazdem, nie zagrażał bezpieczeństwu ruchu.
- Dopuszcza się przewóz nart, saneczek oraz roweru jeżeli istnieje możliwość umieszczania tych przedmiotów/rzeczyw pojeździe tak, aby nie utrudniały one przejścia, nie narażały na szkodę osób i mienia innych pasażerów, nie zasłaniały widoczności kierującemu pojazdem oraz nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu.
- Zabronione jest umieszczanie bagażu lub zwierząt na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
- W przypadkach naruszenia przez pasażera postanowień ust. 1, ust. 2 lub ust. 3, kierujący pojazdem może zażądać opuszczenia pojazdu przez pasażera, wraz z przewożonym bagażem, przedmiotami/rzeczami lub zwierzęciem.
- Wchodząc do pojazdu należy zdjąć plecak, a w pojeździe trzymać go na wysokości podłogi.
§ 14
Zabrania się przewożenia w pojazdach:
- przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom przez zanieczyszczenie lub uszkodzenie ciała lub ich mienia, albo mogą uszkodzić lub zanieczyścić pojazd (np. ostrych narzędzi, przedmiotów o ostrych krawędziach lub otwartych pojemników ze smarami, farbami, chemikaliami itp.),
- przedmiotów mogących przeszkadzać innym pasażerom lub narażać ich na niewygody,
- przedmiotów zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych oraz innych materiałów niebezpiecznych,
- przedmiotów, których przewóz środkami transportu publicznego jest zabroniony na podstawie niniejszego regulaminu lub odrębnych przepisów.
§ 15
- Dozwolony jest przewóz psa pod warunkiem, że zwierzę nie zachowuje się agresywnie oraz jest trzymane na smyczy i ma założony kaganiec. Pasażer przewożący psa zobowiązany jest posiadać przy sobie ważny dokument poświadczający aktualność obowiązkowych szczepień psa.
- W pojazdach można przewozić, oprócz psa, także małe zwierzęta domowe, jeżeli nie są uciążliwe dla podróżnych (np. z powodu hałasu, zapachu). Przewożone zwierzęta powinny być umieszczone w pojemnikach przeznaczonych do przewozu zwierząt (w koszach, transporterach, klatkach) zabezpieczających przed wyrządzeniem szkody osobom trzecim, w sposób umożliwiający bezpieczny przewóz tych zwierząt.
§ 16
Na żądanie innych pasażerów, kierującego pojazdem, pracowników nadzoru ruchu, kontrolerów biletów lub konduktorów pasażer jest obowiązany:
- umieścić przewożony bagaż tak, aby nie utrudniać innym osobom korzystania z pojazdu,
- opuścić pojazd wraz z przewożonym zwierzęciem, jeżeli jest ono przewożone w sposób sprzeczny z postanowieniami § 15,
- opuścić pojazd wraz z przewożonym bagażem, jeżeli obejmuje on przedmioty określone w § 14 regulaminu,
- okazać dokument, o którym mowa w § 15 ust. 1.
§ 17
- Pasażer zobowiązany jest do zapewnienia nadzoru nad przewożonym bagażem (w tym nartami, saneczkami i rowerem) lub zwierzętami oraz podjęcia wszelkich czynności niezbędnych dla zapobieżenia możliwości powstania szkód spowodowanych przez przewożony bagaż (w tym narty, saneczki i rower) lub zwierzęta.
- Pasażer odpowiada wobec operatora, podwykonawcy operatora za szkody powstałe wskutek zanieczyszczenia lub uszkodzenia pojazdu z jego winy oraz za szkody powstałe z jego winy w związku z przewozem bagażu (w tym nart, saneczek i roweru) lub zwierząt.
- W przypadku przewożenia przez pasażera nart, saneczek i roweru w miejscach określonych w § 9 ust. 1, pasażer taki obowiązany jest do zwolnienia tego miejsca na każde żądanie pasażera uprawnionego do korzystania z miejsc wydzielonych i oznaczonych znakiem graficznym (piktogramem) i przestawienia przewożonych przedmiotów/rzeczy, z zachowaniem postanowień § 13 ust. 2.
Rozdział IV
Zasady uiszczania opłaty oraz kontrola biletów
§ 18
Zasady uiszczania opłaty za przejazd określa Uchwała Rady Miejskiej Wałbrzycha NR V/65/2015 Rady Miejskiej
Wałbrzycha, z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe świadczone środkami transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wałbrzych (ze zmianami).
§ 19
Osobami upoważnionymi do kontroli biletów są kontrolerzy biletów lub konduktorzy posiadający podczas przeprowadzania kontroli biletów w widocznym miejscu identyfikator zawierający:
- napis „ Legitymacja służbowa Kontroler-Konduktor Komunikacja Miejska organizowana przez Gminę Wałbrzych”
- numer identyfikacyjny kontrolującego,
- zdjęcie kontrolującego,
- okres ważności dokumentu,
- zakres upoważnienia,
- pieczęć i podpis osoby uprawnionej do reprezentowania ZDKiUM.
§ 20
- Podczas przejazdu pasażer jest obowiązany posiadać ważny bilet lub dokument uprawniający do bezpłatnych przejazdów i przedstawić go do kontroli na każde żądanie kontrolera biletów lub konduktora.
- Pasażer jest obowiązany bez dodatkowego wezwania okazać kontrolerowi biletów lub konduktorowi dokumenty uprawniającego do przejazdu ulgowego.
§ 21
- W przypadku stwierdzenia przez kontrolera lub konduktora:W przypadku odmowy uiszczenia opłaty pasażer powinien okazać kontrolerowi lub konduktorowi dokument umożliwiający stwierdzenie tożsamości. Na jego podstawie kontroler lub konduktor wystawia wezwanie do zapłaty stanowiące dowód przejazdu pasażera.
- braku odpowiedniego lub ważnego biletu lub,
- braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego lub,
- naruszenia przepisów o przewozie bagażu i zwierząt, kontroler lub konduktor wzywa do uiszczenia opłat przewidzianych w taryfie przewozowej.
- W przypadku odmowy uiszczenia opłaty pasażer powinien okazać kontrolerowi lub konduktorowi dokument umożliwiający stwierdzenie tożsamości. Na jego podstawie kontroler lub konduktor wystawia wezwanie do zapłaty stanowiące dowód przejazdu pasażera.
- W razie odmowy uiszczenia opłat i niemożności ustalenia tożsamości pasażera kontroler lub konduktor ma prawo zwrócić się o pomoc do funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa , uprawnienia do ustalenia tożsamości pasażera.
§ 22
Podczas przeprowadzania kontroli biletów kierowca ma prawo udostępnić pasażerom do wsiadania i wysiadania wyłącznie wybrane drzwi.
Rozdział V
Skargi i reklamacje
§ 23
- Skargi i reklamacje wynikające z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego są przyjmowane, rozpatrywane i załatwiane na zasadach ogólnych, przewidzianych w stosownych przepisach prawnych, w tym w przepisach ustawy Prawo przewozowe.
- Skargi i reklamacje, o których mowa w ust. 1, pasażer składa w formie pisemnej lub elektronicznej bezpośrednio do podwykonawcy operatora wykonującego przewóz - Śląskiego Konsorcjum Autobusowego Sp. z o.o., 58-304 Wałbrzych, ul. Ludowa 1D lub osobiście w wyznaczonych dniach:
- wtorki w godzinach 10:00-12:00 oraz
- czwartki w godzinach 15:00-16:00.
- Pasażer może również wnieść skargę (reklamację) w formie pisemnej lub elektronicznej do Zarządu Dróg Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu (ul. Jana Matejki 1, 58-300 Wałbrzych).
- Złożona skarga lub reklamacja powinna zawierać:
- datę sporządzenia skargi lub reklamacji,
- nazwę i adres operatora, podwykonawcy operatora
- imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej skargę (reklamację),
- tytuł oraz uzasadnienie skargi (reklamacji),
- kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego),
- wykaz załączonych dokumentów (oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu, potwierdzone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów),
- podpis osoby uprawnionej do wniesienia skargi (reklamacji).
§ 24
- Odpowiedź na skargę (reklamację) udzielona będzie niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia przyjęcia skargi (reklamacji) przez podwykonawcę operatora lub organizatora.
- Jeśli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 24 ust. 4 Regulaminu organizator lub podwykonawca operatora wzywa skarżącego (reklamującego), aby usunął braki w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez podwykonawcę operatora lub organizatora uzupełnionej skargi (reklamacji).
- W przypadku zaistnienia okoliczności niezależnych od organizatora lub podwykonawcy operatora uniemożliwiających dotrzymanie terminu określonego w ust. 1, podwykonawca operatora lub organizator informuje o tym fakcie wnoszącego skargę lub reklamację z podaniem przyczyn niedotrzymania terminu oraz wskazuje termin udzielenia odpowiedzi.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 25
- Regulamin podlega publikacji poprzez jego umieszczenie na stronie internetowej organizatora. Ponadto na podstawie niniejszego regulaminu sporządzone zostaną wyciągi, które podane zostaną do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie ich w pojazdach.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 01 kwietnia 2019 r.
§ 26
W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.