Zakup nowego taboru
Menu główne
ARCHIWUM ZDIK
Przydatne linki
Inwestycje w roku 2011
Powstaje obwodnica wschodnia
Energopol - Południe z Sosnowca i Rybnickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego budują kluczowy odcinek obwodnicy wschodniej, czyli łącznik między ul. Uczniowską i drogą wojewódzką nr 379 w Wałbrzychu.
Wartość zadania, nie licząc wykupu terenów, wynosi 8 mln zł. Jej efektem będzie jezdnia z jednostronnym chodnikiem i ścieżką rowerową długości 1200 m w linii prostej. W ramach inwestycji zbudowane zostanie również rondo na połączeniu z drogą 379 oraz wiadukt o długości 34 m. Termin zakończenia robót zaplanowano na listopad 2011 roku.
Źródło:
Serwis Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu (2011.04.13)
http://um.walbrzych.pl/strony/do_druku/aktualnosci/2011/04/031.php
Nowe zdjęcia z dnia 2011.10.17 ilustrujące postęp prac:
Źródło: www.um.walbrzych.pl
Nowe zdjęcia z dnia 2011.09.02 ilustrujące postęp prac:
Nowe zdjęcia z dnia 2011.06.15 ilustrujące postęp prac:
Modernizacja dróg gminnych prowadzących do zabytkowego Śródmieścia Wałbrzycha wraz z pozostałą infrastrukturą drogową - przebudowa ulic Lewartowskiego, Zajączka
Zakres robót obejmuje całkowitą rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni i chodników, wymianę sieci podziemnych, budowę oświetlenia ulicznego a następnie wbudowanie nowej nawierzchni jezdni oraz chodników. Przebudowa i wymiana infrastruktury podziemnej ma na celu zminimalizowanie możliwości niezamierzonych uszkodzeń nawierzchni w okresach bezpośrednio po przebudowie.
Cała przebudowa prowadzona będzie w granicach istniejącego pasa drogowego, przy zachowaniu istniejących parametrów ulic. Korekcie poddana zostanie niweleta poprzeczna i w niewielkim zakresie podłużna jezdni. Wzdłuż ulicy Lewartowskiego wybudowana zostanie nowa zatoka postojowa, a na odcinku ok. 100 m nowy odcinek kanalizacji deszczowej. Dla uzyskania właściwego odwodnienia ulic i chodników istniejący kanał deszczowy zostanie poddany zabezpieczeniu rękawem ściśle pasowanym, a jego zniszczone odcinki zostaną wymienione. Do wykonania przewidziane są nowe przykanaliki i wpusty deszczowe na wszystkich omawianych odcinkach ulic. W celu poprawy funkcjonalności i bezpieczeństwa ruchu ulice zostaną wyposażone w nowe oświetlenie drogowe. Po zakończeniu remontu ulice Lewartowskiego i Zajączka wpiszą się w jednolity pod względem funkcjonalno-estetycznym ciąg komunikacyjny łącznie z placem Teatralnym.
PRZETARG: UZP: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&||pozycja=46383&||rok=2011-02-09 SIWZ: http://bip.zdik.walbrzych.pl/public/?id=92112
WYKONAWCA:
- P.P.U.H. "STEINBUDEX - J.M." - Jerzy Majorek, 58-100 Świdnica, ul. Wrocławska 50
- Świdnickie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o., 58-100 Świdnica, ul. Częstochowska 12
Modernizacja dróg gminnych prowadzących do zabytkowego Śródmieścia Wałbrzycha wraz z pozostałą infrastrukturą drogową - przebudowa ulic Sienkiewicza, Kościuszki, Moniuszki
W ramach projektu zagospodarowania terenu przewiduje się przebudowę:
a) ulicy Kościuszki (nr 116560D) od ulicy Mickiewicza do Rynku jako drogę gminną jednokierunkową z obustronnym chodnikiem,
b) ulicy Sienkiewicza (nr 116554D) od placu Magistrackiego do Rynku jako drogę gminną jednokierunkową z obustronnym chodnikiem,
c) ulicy Moniuszki (nr 116550D) od Rynku do ul. Matejki jako drogę gminną jednokierunkową /dwukierunkową z obustronnym chodnikiem,
d) skrzyżowania (włączenie) ulicy Moniuszki z ulicami Kościelną, Garbarską, Pankiewicza oraz Matejki,
e) skrzyżowania (włączenie) ulicy Sienkiewicza z ulicą Aptekarską,
f) skrzyżowania (włączenie) ulicy Kościuszki z ulicą Młynarską,
g) włączenia ulicy Kościuszki do ulicy Mickiewicza,
h) nawierzchni jezdni z uwzględnieniem ruchu kat. KR2,
i) odwodnienia projektowanych elementów infrastruktury komunikacyjnej,
j) przyłączy wskazanych w dokumentacji projektowej,
k) sieci wodociągowej w w/w ulicach,
l) oświetlenia oraz przesunięcie istniejącego oświetlenia,
m) sieci z powodu ewentualnych kolizji,
n) kabli energetycznych i telekomunikacyjnych - zabezpieczenie ich rurami typu A 75/110 PS.
Projektowane zagospodarowanie terenu przewiduje wykonanie nowej nawierzchni utwardzonej dróg. Układ jezdni będzie miał charakter jednokierunkowego pasa drogowego o szerokości 3,5 m lub dwukierunkowego o szerokości 4,5 m z kostki kamiennej (15/17cm spoinowanej, odzyskanej z rozbiórki przedmiotowych ulic, nie dopuszcza się zabrudzenia górnej powierzchni kostki)
z obustronnymi chodnikami z kostki kamiennej (nowej, także spoinowanej) 8/11cm i płyt kamiennych (nowe płyty 1m x 0.8m). Nawierzchnia obecnej drogi od chodnika zostanie oddzielona krawężnikami kamiennymi gr.15cm. Tam gdzie to możliwe przewiduje się odzyskanie materiałów kamiennych spod zalegających warstw asfaltu. Należy zastosować nowe materiały imitujące pierwotne nawierzchnie: kostki 8/11, obrzeża (6/8)x30 oraz krawężniki 15x30- wszystkie mat. kamienne (istniejące materiały zostaną przekazane Inwestorowi). Po obu (lub jednej – zgodnie z dokumentacją projektową) stronach ulicy projektuje się cieki przykrawężnikowe z kostki kamiennej. Ponadto dokumentacja przewiduje wymianę istniejącej sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej- wraz z przyłączami, przebudowę oświetlenia ulic oraz usunięcie kolizji z istniejącymi sieciami.
Charakterystyczne parametry określające wielkość inwestycji:
- długość drogi (283+106+132): 521 mb
- powierzchnia jezdni: ~2200 m2
- powierzchnia chodników: ~2100m2
- powierzchnia miejsc parkingowych: ~600 m2
- długość sieci wodociągowej wraz z przyłączami: ~850 m
- długość sieci kanalizacji deszczowej wraz z przyłączami: ~980 m
- długość kabli oświetleniowych: ~350 m
- słupy oświetleniowe: 2 szt.
- oprawy na wysięgnikach: 10 szt.
Korzyści płynące z inwestycji: Planowana inwestycja spowoduje radykalną poprawę estetyki oraz komfortu poruszających się pieszych i samochodów po przedmiotowych ulicach. Innym pozytywnym skutkiem przeprowadzenia przebudowy przedmiotowych ulic jest możliwość wykonania renowacji lub wymiany kanalizacji deszczowej i instalacji wodociągowej. Spowoduje to lepszy odbiór wód opadowych oraz roztopowych i wyeliminuje tworzenie się skupisk wody w nawierzchni jezdni. Dobre odprowadzenie wód opadowych przyczyni się również do znacznie dłuższej żywotności konstrukcji nawierzchni jezdni. Pojawianie się normatywnego ciągu pieszego diametralnie poprawi bezpieczeństwo pieszych. Poprawione zostanie oświetlenie.
Podsumowanie korzyści płynących z inwestycji:
1. Bezpieczeństwo
a) poprawa stanu bardzo zniszczonej drogi, zlikwidowanie załomów doprowadzenie spadków podłużnych do wartości normatywnych.
b) poprawa bezpieczeństwa pieszych poprzez poszerzenie ciągów przeznaczonych dla pieszych.
c) nowe oświetlenie poprawi widoczność na drodze w porach nocnych i zwiększy bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
2.Osoby niepełnosprawne i z ograniczoną zdolnością ruchową
a) Wprowadzenie specjalnych płytek z fakturą przed przejściami dla pieszych umożliwiające osobą niewidomym zorientowanie się iż zbliżają się do miejsc niebezpiecznego (przejście dla pieszych, włączeń chodnika w ciąg pieszo jezdny).
b) Wykonanie równej nawierzchni ciągu pieszego w kierunku Rynku pozwoli osobom na wózkach i z ograniczoną zdolnością ruchowa dostać się w każdych warunkach atmosferycznych do centrum Wałbrzycha.
c) zlikwidowanie barier architektonicznych (odpowiednie obniżenia na przejściach dla pieszych, normatywne chodniki itd.) spowoduje radykalną poprawę komfortu przemieszczani się osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
3.Ekologia
a) szczelna kanalizacja deszczowa zapobiegnie dostawania się ścieków do środowiska i zwiększy komfort życia mieszkańców.
b) rozdział kanalizacji sanitarnej i deszczowej spowoduje mniejsze zanieczyszczenie środowiska oraz zmniejszy koszty obsługi kanalizacji.
c) w obrębie nowoprojektowanych dróg gminnych emisja spalin zostanie wyeliminowana do minimum ponieważ nowe nawierzchnie dróg, brak wybojów i załomów spowodują mniejszy pobór mocy silników, a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa.
4.Estetyka
a) nowe jednolite lampy o odpowiednim stylu,
b) nawierzchnia jezdni i chodników - odpowiednio oznakowana graficznie oraz kolorem i fakturą kostki,
c) całe opracowanie w materiałach kamiennych ze stylistyką nawiązującą do placu w Rynku poprawi estetykę całego obszaru,
d) jednolite kosze na śmieci, słupki etc podniosą estetykę terenu.
Uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych
Przy projektowaniu dróg i chodników uwzględniono minimalne, wymagane szerokości ciągów pieszych. Oprócz tego wysokości krawężników w obrębie przejść dla pieszych oraz przy wjazdach na posesję będzie równa max 1 cm ponad powierzchnię nawierzchni jezdni. Zaprojektowano też specjalne płyty z wypukłościami o jaskrawym kolorze przy przejściach dla pieszych z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących. Pas płytek powinien mieć szerokość minimum 35cm (jeżeli możliwości techniczne pozwolą zaleca się 70cm) i być ułożony tak aby każdy niewidomy zbliżający się do miejsca niebezpiecznego został ostrzeżony o tym fakcie przez w/w płytki. W przypadku wystąpienia w miejscach projektowanych płytek betonowych studzienek TP wtedy (i tylko w tym przypadku) w takim miejscu należy zastosować naklejane pasy o kolorze jak płytki (patrz załączone zdjęcie).
PRZETARG:
- UZP: http://bzp0.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&||pozycja=87367&||rok=2010-04-16
- SIWZ: http://bip.zdik.walbrzych.pl/public/?id=87052
WYKONAWCA: Konsorcjum firm:
- Lider Konsorcjum:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „Steinbudex J.M.” Jerzy Majorek, ul. Wrocławska 50|| 58-100 Świdnica
- Partner Konsorcjum:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „DROG-ZIEM” Zbigniew Wysoczański, ul. Strzegomska 15|| 58-141 Stanowice
Remont ciągu ulicznego Barbusse`a - Kani - pl. Mjr H. Sucharskiego - Kresowa wraz z pełną infrastrukturą drogową - droga gminna nr 116715D w Wałbrzychu
Zakres robót obejmuje rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni i chodników, wymianę sieci wodociągowej w ul. Kani, a następnie budowę nowej nawierzchni jezdni oraz chodników. Nawierzchnia jezdni wykonana zostanie z mieszanek mineralno-bitumicznych. Wzdłuż betonowego krawężnika ułożony zostanie ściek z kostki kamiennej. Nawierzchnię chodników stanowiły będą betonowe płyty chodnikowe.
Przebudowę i wymianę infrastruktury podziemnej nie związanej z potrzebami ruchu drogowego, przeprowadzą gestorzy tych sieci wyprzedzająco przed realizacją robót drogowych. Po uzyskaniu środków finansowych, równolegle z realizacją robót drogowych, wybudowane zostanie oświetlenie uliczne.
Inwestycja prowadzona będzie w granicach istniejącego pasa drogowego, przy zachowaniu dotychczasowych parametrów ulic. Szerokości jezdni pozostaną bez zmian. Szerokość chodników będzie zmienna i odpowiadała będzie wielokrotności wymiaru płyty chodnikowej.
Korekcie poddana zostanie niweleta poprzeczna i w niewielkim zakresie podłużna jezdni. Na pl. Mjr H. Sucharskiego wybudowana zostanie zatoka autobusowa.
Dla uzyskania właściwego odwodnienia ulic i chodników istniejący kanał deszczowy zostanie poddany zabezpieczeniu rękawem ochronnym, a jego zniszczone fragmenty w ul. Kresowej zostaną wymienione. Nowy kanał deszczowy wybudowany zostanie w ul. Kani. Do wykonania przewidziane są również nowe przykanaliki i wpusty deszczowe na wszystkich omawianych odcinkach ulic. Po zakończeniu prac budowlanych wprowadzona zostanie organizacja ruchu mająca na celu ograniczenie prędkości i uspokojenie ruchu drogowego.
PRZETARG:
- UZP http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&||pozycja=43822&||rok=2011-03-14
- SIWZ http://bip.zdik.walbrzych.pl/public/?id=92550
WYKONAWCA:
- EUROVIA POLSKA S.A.|| Bielany Wrocławskie, ul. Szwedzka 5, 55-040 Kobierzyce
Robert Gruszka
Rozpoczynamy remont ciągu ulicznego Kresowa – pl. M. Sucharskiego - Barbusse’a – Kani.
Zarząd Dróg i Komunikacji w Wałbrzychu zawarł umowę z firmą Eurovia Polska S.A. na wykonanie prac budowlanych związanych z remontem ciągu ulicznego Kresowa – pl. M. Sucharskiego - Barbusse’a – Kani. W ramach zadania zostanie przeprowadzony remont w/w ciągu ulicznego na długości ok. 1 100m wraz z przebudową infrastruktury technicznej. Zadanie realizowane jest wspólnie z WPWiK sp. z o.o., które finansuje roboty w zakresie przebudowy sieci wodociągowej. Wartość zadania wynosi ok. 3 500 000 zł. Przewidywany termin zakończenia robót – koniec października 2011 r.
Izabella Łączyńska