I PODSTAWA OPRACOWANIA
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.,
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzeniem.
Mapa do celów projektowych w skali 1:500
Wizja w terenie 01.03.2017r.
II OPIS TECHNICZNY
1. PRZEDMIOT, CEL I ZAKRES OPRACOWANIA
Przedmiotem opracowania jest wykonanie projektu organizacji ruchu tymczasowego dla realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 379 od ronda łącznik ul. Uczniowska do skrzyżowania ulic Strzegomska - Świdnicka - Noworudzka - 11 Listopada w m. Wałbrzych i na terenie gminy Walim”.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie miasta Wałbrzych oraz Gminy Walim w województwie Dolnośląskim.
Celem opracowania jest organizacja ruchu zastępczego na czas prowadzenia robót drogowych w zakresie wykonania wzmocnienia istniejącej nawierzchni oraz ułożenia warstwy ścieralnej do wymaganej szerokości. Zakres robót mieści się w obecnym pasie drogowym.
2. CHARAKTERYSTYKA DROGI
Odcinek drogi wojewódzkiej nr 379 – ulica Strzegomska – objęty opracowaniem zlokalizowany jest na terenie m. Wałbrzych i Gminy Walim.
Obecnie istniejący odcinek drogi posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości od 5,5 do 6m (przekrój ulicy jednojezdniowy 1x2) oraz pobocza gruntowe i chodniki o zmiennej szerokości.
Ukształtowanie terenu jest bardzo zróżnicowane, można je zaklasyfikować jako teren podgórski o bardzo zmiennym ukształtowaniu. Na części ulicy występuje zabudowa wielorodzinna. Ulicą kursują autobusy miejskie.
Droga wojewódzka nr 379 na odcinku objętym zakresem opracowania będzie posiadała następujące parametry techniczne:
– klasa techniczna - Z
– ilość jezdni - jedna
– prędkość projektowa Vp (teren niezabudowany) - 60km/h
– prędkość projektowa Vp (teren zabudowany) - 50 km/h
– szerokość jezdni - 7 m
– szerokość poboczy - 1,5 m
Zgodnie z przeprowadzonym w 2015r. generalnym pomiarem ruchu ruch na drodze przedstawia się następująco:
– średni dobowy ruch pojazdów 2991 w tym:
- motocykle 33
- samochody osobowe/mikrobusy 2710
- lekkie samochody ciężarowe (dostawcze) 191
- samochody ciężarowe bez przyczepy 36
- samochody ciężarowe z przyczepą 12
- autobusy 3
- ciągniki rolnicze 6
3. ROZWIĄZANIE PROJEKTOWE
Rozwiązanie projektowe zakłada wykonanie wzmocnienia istniejącej nawierzchni oraz ułożenia warstwy ścieralnej do wymaganej szerokości drogi wojewódzkiej nr 379 na terenie gminy Walim etap I i etap II oraz na terenie gminy Wałbrzych etap II i etap III, zgodnie z projektem pn.: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 379 od ronda łącznik ul. Uczniowska do skrzyżowania ulic Strzegomska - Świdnicka - Noworudzka - 11 Listopada w m. Wałbrzych i na terenie gminy Walim” w 3 etapach.
– etap I na odcinku od Km 2+324,70 do Km 3+321,00 (na terenie gminy Walim);
– etap II na odcinku od Km 1+199,50 do Km 2+324,70 (na terenie gminy Walim i Wałbrzych);
– etap III na odcinku od Km 0+000,00 do Km 1+199,50 (na terenie gminy Wałbrzych).
3.1. ETAP I - odcinek od Km 2+324,70 do Km 3+321,00.
W związku z planowanymi robotami w celu ograniczenia zagrożenia w ruchu drogowym należy:
– teren wygrodzić zaporami drogowymi typu U-20b wraz ze znakami B-1 „zakaz ruchu” oraz tabliczką „Nie dotyczy pojazdów budowy”;
– kierowców poinformować o zamknięciu drogi poprzez ustawienie znaków drogowych F-5 „uprzedzenie o zakazie” oraz F-6 „znak uprzedzający umieszczony przed skrzyżowaniem”;
– kierowców dodatkowo poinformować o zamknięciu drogi poprzez umieszczenie informacji o treści „droga wojewódzka 379 zamknięta objazd do Świdnicy” oraz „objazd do ul. Strzegomskiej”;
– w rejonie skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą powiatową należy ustawić znaki A-14 „roboty”, A-12b/c „zwężenie jezdni prawo i lewostronne” oraz odpowiednio C-2/C-4 „nakaz jazdy w lewo/prawo za znakiem”.
3.2. ETAP II - odcinek od Km 1+199,50 do Km 2+324,70.
W związku z planowanymi robotami w celu ograniczenia zagrożenia w ruchu drogowym należy:
– teren wygrodzić zaporami drogowymi typu U-3c, U-20b wraz ze znakami B-1 „zakaz ruchu” oraz tabliczką „Nie dotyczy pojazdów budowy”;
– kierowców poinformować o zamknięciu drogi poprzez ustawienie znaków drogowych F-5 „uprzedzenie o zakazie” oraz F-6 „znak uprzedzający umieszczony przed skrzyżowaniem”;
– kierowców dodatkowo poinformować o zamknięciu drogi poprzez umieszczenie znaków F-9 o treści „objazd do do Świdnicy” oraz „objazd do ul. Strzegomskiej”;
– w rejonie skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą powiatową należy ustawić znaki A-14 „roboty”, A-12b/c „zwężenie jezdni prawo i lewostronne” oraz odpowiednio C-2/C-4 „nakaz jazdy w lewo/prawo na znakiem”.
3.3. ETAP III - odcinek od Km 0+000,00 do Km 1+199,50.
W związku z planowanymi robotami w celu ograniczenia zagrożenia w ruchu drogowym należy:
– teren wygrodzić zaporami drogowymi typu U-20b wraz ze znakami B-1 „zakaz ruchu” oraz tabliczką „Nie dotyczy pojazdów budowy”;
– kierowców poinformować o zamknięciu drogi poprzez ustawienie znaków drogowych F-5 „uprzedzenie o zakazie” oraz F-6 „znak uprzedzający umieszczony przed skrzyżowaniem”;
– kierowców dodatkowo poinformować o zamknięciu drogi poprzez umieszczenie znaków F-9 o treści „objazd do do Świdnicy” oraz „objazd do ul. Strzegomskiej”;
– w rejonie skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą powiatową należy ustawić znak F-5 „uprzedzenie o zakazie”;
– w związku z zamknięciem ul. Strzegomskiej na ul. Świdnickiej, Noworudzkiej i 11 Listopada wprowadzić zmianę organizacji ruchu poprzez zasłonięcie istniejących znaków F-10, istniejące oznakowanie poziome wskazujące pas dojazdu do ul. Strzegomskiej należy skreślić.
W trakcie realizacji etapu III zostanie skrócona trasa linii komunikacyjnej nr 11 z wyznaczeniem tymczasowego przystanku na ul. Świdnickiej.
4. OPIS ZAGROŻEŃ
W trakcie wykonywania robót związanych z przebudową jezdni podstawowym utrudnieniem dla uczestników ruchu będzie zamknięcie części jezdni oraz wprowadzenie objazdów drogą gminną ul. Uczniowska, drogą krajową nr 35 oraz drogą wojewódzką nr 381. Z uwagi na charakter prac ewentualne zagrożenia będą występować ze względu na wzmożony ruch pracowników w obrębie prowadzonych robót, ze względów na ruch pojazdów obsługujących budowę oraz ze względu na niezachowanie przez uczestników ruchu drogowego szczególnej ostrożności i niedostosowanie się do wprowadzonych zmian w organizacji ruchu.
III. ZESTAWIENIE ZNAKÓW
1. ZASADY UMIESZCZANIA ZNAKÓW DROGOWYCH
Znaki drogowe pionowe umieszcza się po prawej stronie jezdni, jeśli dotyczą jadących wszystkimi pasami ruchu. Znaki umocowuje się na konstrukcjach wsporczych, tj. słupkach, ramach, wysięgnikach wykonanych z materiałów trwałych. Zaleca się mocowanie znaków na słupkach metalowych o przekroju okrągłym. Dopuszcza się też wykorzystywanie słupków linii telekomunikacyjnych latarni, słupków trakcyjnych i masztów sygnalizacji do umocowania na nich konstrukcji podtrzymujących tarcze znaków, pod warunkiem, że umieszczenie znaków będzie zgodne z przepisami instrukcji i nie będzie wpływało na korozję obiektu. Na jednym wsporniku umieszcza się z zasady jeden znak. Następny znak powinien być umieszczony za poprzedzającym w odległości co najmniej 10 metrów. Jeżeli ze względów lokalnych istnieje konieczność zastosowania dwóch znaków na jednym słupku lub wysięgniku, można je umieszczać w układzie pionowym i łączyć można tylko znaki ostrzegawcze, zakazu, nakazu i informacji. Tarcza znaku powinna być odchylona w poziomie od linii prostopadłej do osi jezdni. Odchylenie tarczy znaków powinno wynosić około 50 w kierunku jezdni.
2. ODLEGŁOŚĆ ZNAKÓW OD JEZDNI ORAZ WYSOKOŚĆ ICH UMIESZCZANIA
Odległość znaku od jezdni powinna wynosić na ulicach –0,50- 2,00 m od krawędzi jezdni, odległości znaków od jezdni mierzy się w poziomie od krawędzi jezdni (wystający krawężnik drogowy typu miejskiego wylicza się do chodnika) do najbliższego skrajnego punktu tarczy znaku ( trójkąta, koła, kwadratu, prostokąta) lub tablicy.
Wysokość umieszczenia znaku powinna być dostosowana do rodzaju ulicy oraz konkretnego miejsca na ulicy, jednak nie powinna być mniejsza niż 2,00m w obszarze zabudowanym (na ciągach pieszych nie mniejsza niż 2,2m).
Szczegółowy sposób oznakowania przedstawiono na planie sytuacyjnym.
Planowany termin wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu
marzec – czerwiec 2017r
Przywrócenie stałej organizacji ruchu
grudzień 2017r.